Radiant atman

Ragyogó lélek

Állandó és változó

2015. október 22. 16:41 - Konrád Mónika

2015, október 18. Rishikesh, India

A filozófusok szerint az ember két alapvető filozófiai kérdésre keresi a választ: Ki vagyok én? Hogyan éljem az életem?

Bár a kérdések különböznek, mégis szorosan összetartoznak: Az életünk annak visszatükröződése, ahogy magunkról gondolkodunk.

Van egy módja annak, hogy megtaláljuk a kulcsot a két kérdéshez. Egészen a határainkhoz visz majd bennünket oda, ahová a spirituális életünkben mindenképpen el kell jutnunk, ha szeretnénk a dolgok mélyére nézni, ha szeretnénk megtalálni az igazságot. A két, egymással szoros kapcsolatban álló fogalom, amit jól szemügyre kell vennünk: állandó és változó. Ez a két fogalom mutathatja meg nekünk a két kérdés válaszához vezető utat.

Amikor feltesszük a kérdést „ki vagyok én?” úgy érezzük, egyszer megtaláljuk azt a személyes én mögöttit, ami örök és változatlan. És nemcsak hogy megtaláljuk, de meg is ismerhetjük. Az írások azonban azt mondják, hogy Brahman megismerhetetlen, elképzelhetetlen, gondolataink számára elérhetetlen. Bármi, amit róla gondolunk, vagy ahogyan őt elképzeljük, nem lehet állandó, mert a gondolataink tárgyát képezi, nem előzi meg a gondolatot magát.

Ezzel ellentétben azonban Brahman megelőzi a gondolatot. Elménknek nincs más lehetősége, mint meghajolni ez előtt a megfejthetetlen rejtély előtt. Amikor ezt megteszi, amikor felismeri, hogy a valóság a megismerésen túl van, akkor ébredhet rá, mit jelent valójában az állandóság.

Amikor azon gondolkodunk, hogyan éljük az életünket a világban, mindnyájan abból indulunk ki, hogy a dolgok körülöttünk többé-kevésbé állandóak. A világ állandóságát érzékeljük még akkor is, amikor minden változik körülöttünk. De ha valóban mély kíváncsisággal nézünk a kérdés mélyére, akkor rájövünk, hogy a dolgok valójában mégis változnak. Még az sem állandó, mit találunk értékesnek az életben.

Így hát, amikor azon töprengünk, kik is vagyunk valójában. a kérdés nyomán felfedezzük, hogy a válasz az elmén túl található. Amikor pedig azon elmélkedünk, hogyan is éljük az életünket, rájövünk, hogy nincs semmi, amihez ragaszkodhatnánk. Ezen a világon semmi nem állandó, még az értékeink sem. Nem véletlenül mondja az isteni Krishna Arjunanak a Bhagavhad Gita-ban: Engedj el minden dharmat és egyedül Bennem keress menedéket.

Hogyan fedezzük fel hát, kik is vagyunk valójában? Hogyan döntsünk az életünk felől? A válasz a hit igazi jelentését is felfedi előttünk: Pihenj meg az ismeretlenben, élj együtt a bizonytalannal, így találod meg a békét, amely túl van minden megismerhetőn. 

 

Az igazi béke a nem megismerhetőből származik. Mindössze ennyi, amit meg kell értenünk.

komment
süti beállítások módosítása